Het zal u niet zijn ontgaan: het nieuwe schooljaar is in aantocht. Vanaf 2 september zullen er 's ochtends en 's middags weer duizenden scholieren door ons stadscentrum fietsen. Dit vooruitzicht leek ons de perfecte gelegenheid om de fietsveiligheid in onze stad onder de loep te nemen.
Stad Herentals toonde haar betrokkenheid bij dit thema met de lancering van 'schoolroutekaart voor scholieren' (Route2School), een project dat zelfs de voorpagina van de stadskrant haalde.
Via deze kaart zouden alle leerlingen een veilige weg moeten vinden van thuis naar school.
Goed bedoeld, maar in de praktijk lijkt dit helemaal niet zo gemakkelijk te zijn. Op de kaart lijkt het bijna onmogelijk om een groene, dus veilige, weg te vinden tussen de wirwar van ontevreden kijkende rode smileys.
Susy Matthijs: "Alleen al bij de aanblik van die talrijke rode gezichtjes zou een fietser de moed in de schoenen zakken. Elke scholier passeert dagelijks één of meer gevaarlijke punten.
Hoe duidelijk moet het nog worden dat er bergen werk te verzetten zijn op het vlak van fietsveiligheid in Morkhoven, Noorderwijk en Herentals?"
De schoolroutekaart laat zien dat er heel wat fietspaden in onze stad in slechte staat zijn. Neem bijvoorbeeld het fietspad aan de Herenthoutseweg, waar honderden fietsers worden gedwongen om op een veel te smal en zeer slecht onderhouden fietspad vlak naast de weg te rijden of zich tussen de auto's en de stoeprand te wringen.
De heraanleg van dit fietspad is volgens het stadsbestuur een prioriteit, maar vooralsnog is er nog niets van in huis gekomen. Elke dag moeten al die scholieren langs dit gevaarlijke punt. En zo zijn er nog legio voorbeelden.
Er zijn een paar basisscholen die voor en na schooltijd een 'schoolstraat' inrichten voor hun leerlingen. Aan het begin en het einde van de schooldag is er geen autoverkeer toegestaan in de omgeving van de schoolpoort.
Susy Matthijs verolgt : "Niet alle straten zijn geschikt om in te richten als schoolstraat, maar er is een gemakkelijke oplossing om ook in deze straten de veiligheid van de fietser te verbeteren: een 'fietsstraat', iets dat we bij Groen Herentals ook al voor de Ring in Noorderwijk opperden, maar waar het stadsbestuur niet in wil meegaan.
In een fietsstraat moeten de auto's achter de fietsers blijven. Hoewel dit dus relatief eenvoudig te realiseren is, zonder grote infrastructuurwerken, blijft het wachten op de eerste fietsstraat in Herentals."
Wanneer je op de schoolroutekaart inzoomt of klikt op één van de rode ontevreden smileys verschijnt er een goed bedoelde suggestie om de route toch fietsveiliger te maken.
Je kunt er als fietser helaas alleen weinig mee: het zijn vaak lange of zeer lange termijnoplossingen.
Of er wordt met een belerend vingertje zogenaamde goede raad gegeven aan de fietser: 'beter uitkijken daar'.
Verbazingwekkend. Het is tijd dat de rollen omgedraaid worden en de automobilist wordt gesensibiliseerd zodat hij weet wat híj moet doen het veiliger te maken voor fietsers.
Gelukkig kiest het merendeel van de jongeren er toch voor om de fiets om naar school te komen. Bovendien ruilen heel wat mensen de auto in voor de fiets voor hun woon-werkverkeer. Dat is goed nieuws.
Wat ons betreft dus hoog tijd om niet alleen fietsveiligheid hoog op de agenda te zetten, maar ook in te zetten op fietskwaliteit zodat fietsers de plaats op de openbare weg krijgen die zij verdienen."